محصولات کامپوزیتی FRP

محصولات کامپوزیتی FRP
| آرین تیس

یکی از شیوه های مقاوم سازی برای ساختمان ها استفاده از محصولات کامپوزیتی FRP است. این شیوه از نظر اقتصادی با شیوه های سنتی رقابت می کند. البته قابلیت اجرای سریع و راحت از ویژگی های این محصولات است. این شیوه تداخل کمی در کاربری ساختمان در زمان اجرا دارد. مواقعی که استفاده از ماشین آلات سنگین و توقف کاربری ساختمان در زمان اجرا ممکن نیست، استفاده از محصولات کامپوزیتی FRP بهترین شیوه مقاوم سازی ساختمان با frp است.

موارد استفاده از محصولات کامپوزیتی FRP


از محصولات کامپوزیتی FRP برای مقاوم سازی ساختمان ها، پل ها، سازه های صنعتی، سازه های بنایی، سازه های بتنی، ساختمان های مسکونی و تجاری استفاده می شود. همچنین، در مقاوم سازی سیلوها، خطوط لوله، نیروگاه ها و پایه پل ها کاربرد دارد.

شیوه های سنتی مثل استفاده از ژاکت فولادی که پیش از این برای مقاوم سازی تیرها و عرشه پل استفاده می شد، مشکلاتی مانند افزایش وزن سازه، تغییر در سختی سازه، مشکلات در دسترسی و نیاز به زمان زیاد برای اجرا داشتند. کاربرد ژاکت بتنی برای مقاوم سازی نیز مشکلات مشابهی را به همراه دارد.

لازم به توضیح است که در تمام شیوه های سنتی مقاوم سازی ساختمان مشکل تخریب معماری و صدمه به زیبایی ساختمان یکی از مهم ترین دغدغه ها است. البته گاهی به کار بردن شیوه های استفاده از ژاکت فلزی و بتنی مشکلاتی مانند حذف پارکینگ یا محدودیت های دیگر را نیز موجب می شود.   

ویژگی های محصولات کامپوزیتی FRP


استفاده از محصولات کامپوزیتی FRP دارای مزایایی است که در ادامه آورده شده است. 

مقاومت در برابر خوردگی FRP


بی تردید یکی از مهم ترین ویژگی های محصولات کامپوزیتی FRP مقاومت آنها در برابر خوردگی است. در واقع، به دلیل همین ویژگی است که از آنها به عنوان جایگزین اجزای فولادی و میلگردهای فولادی استفاده می شود. به ویژه در سازه های بندری، ساحلی و دریایی این ویژگی بسیار کارآمد است.

مقاومت FRP


محصولات کامپوزیتی FRP مقاومت کششی خوبی دارند که از مقاومت کششی فولاد بیشتر است. مقاومت کششی زیاد میلگردها موجب شده است که استفاده از آنها در سازه های بتن آرمه به ویژه برای سازه های پیش تنیده بسیار مناسب باشد. مقاومت کششی این مصالح به مقاومت کششی، نسبت حجمی، اندازه و سطح مقطع فیبرهای استفاده شده بستگی دارد.

مقاومت کششی محصولات FRP برای میله های با الیاف کربن 1100 تا 200 MPa، برای میله های با الیاف شیشه 900 تا 1100 و برای میله های با الیاف آرامید 1350 تا 1650 است. برای برخی از محصولات حتی مقاومت بالاتر از 3000 MPa نیز دیده شده است. به طور کل، مقاومت فشاری میله های کامپوزیتی FRP از مقاومت کششی آنها پایین تر است.

 

محصولات کامپوزیتی FRP 2

مدول الاستیسیته FRP


مدول الاستیسیته این محصولات بیشتر در محدوده ای قابل قبول وجود دارد. هر چند پایین تر از مدول الاستیسیته فولاد است. مدول الاستیسیته میله های کامپوزیتی FRP که از جنس کربن، شیشه و آرامید هستند به ترتیب در این محدوده 100 تا 150 GPa، 45 و 60 دیده شده اند.

وزن FRP


وزن این محصولات از وزن فولاد بسیار پایین تر است. مثلاً وزن کامپوزیت های  CFRPیک سوم وزن فولاد است. از مزیت های این کامپوزیت ها می توان به نسبت بالای مقاومت به وزن آنها به عنوان مسلح کننده بتن اشاره کرد. 

عایق بودن FRP


محصولات کامپوزیتی FRP ویژگی عایق بودن دارند. این مواد از نظر مغناطیسی و الکتریکی خنثی هستند. کاربرد بتن مسلح به میله های FRP در بخش هایی از بیمارستان که نسبت به امواج مغناطیسی حساسند و همچنین در مسیر هدایت قطارهای شناور مغناطیسی، در باند فرودگاه و در مراکز رادار بسیار کارآمد است.

خستگی FRP


خستگی از ویژگی هایی است که در مصالح ساختمانی زیادی وجود  دارد. در نظر گرفتن آن به شکست غیر منتظره به خصوص در عناصری منجر خواهد شد که در معرض سطوح بالایی از بارها و تنش ها هستند. رفتار محصولات FRP در مقایسه با فولاد در مواجهه با خستگی بسیار خوب است. به عنوان مثال، برای تنش های کمتر از یک دوم مقاومت نهایی این موارد در اثر خستگی از هم گسیخته نمی شوند.

خزش  FRP


گسیختگی ناشی از خزش در همه مصالح ساختمانی دیده شده است. با این حال، اگر کرنش ناشی از خزش بخش کمی از کرنش الاستیک باشد، مشکلی نخواهد بود. در مجموع، محصولات کامپوزیتی عملکرد خوبی در زمینه خزش دارند و دچار خزش نمی شوند.

چسبندگی با بتن FRP


ویژگی چسبندگی برای تمام موادی که به عنوان مسلح کننده بتن استفاده می شوند از اهمیت برخوردار است. درباره میله های کامپوزیتی در ابتدا مقاومت چسبندگی خوبی برای الیاف شیشه گزارش نشده بود. اما در پژوهش های اخیر مقاومت چسبندگی خوبی برای محصولات کامپوزیتی FRP گزارش شده است.

خم شدن FRP


هر چند محصولات کامپوزیتی FRP در بتن مسلح استفاده می شوند، اما برای مهار میلگردهای طولی، عرضی و تنگ ها نیاز است که خم شوند. خم کردن میله های FRP از خم کردن میلگردهای فولادی مشکل تر است. این کار در کارگاه ها امکان پذیر نیست. اما در صورت نیاز این کار در کارگاه هایی به سفارش تولیدکننده انجام می شود.

انبساط حرارتی FRP


ویژگی های انبساط حرارتی فولاد و بتن به هم شبیهند، اما ضریب انبساط حرارتی میله های FRP با بتن متفاوت است. در زمان استفاده از این مصالح باید به این ویژگی نیز توجه داشت.

دیگر ویژگی های محصولات کامپوزیتی FRP


در بالا مشاهده شد که این محصولات دارای چه ویژگی هایی هستند و به علت دارا بودن همین مشخصات است که روز به روز استفاده از آنها بیشتر می شود. از دیگر ویژگی های استفاده از محصولات FRP می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در زمان مقاوم سازی با این محصولات نیازی به تخریب بخش هایی از سازه وجود ندارد.
  • در زمان مقاوم سازی با آنها بازسازی بخش هایی از سازه لازم نیست.
  • همچنین، این محصولات کدها و آیین نامه هایی مخصوص به خود را برای مقاوم سازی دارند.
  • شیوه های معینی برای کنترل کیفیت این مواد وجود دارد که پیش از استفاده از آنها کاربرد دارند.
  • در زمان اجرای این نوع مقاوم سازی به تجهیزات خاصی نیاز نیست، البته در مقایسه با روش های سنتی.
  • در زمان اجرای این محصولات به افراد مختلف با مهارت های متعدد نیز نیاز نخواهد بود.


 

محصولات کامپوزیتی FRP 1

 

نوشتن دیدگاه

ارسال

تمامی حقوق متعلق به آرین تیس می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما