مقاوم سازی و تقویت چشمه اتصال سازه های بتنی

مقاوم سازی و تقویت چشمه اتصال سازه های بتنی
| آرین تیس

قبل از پرداختن به مقوله مقاوم سازی و تقویت چشمه اتصال سازه های بتنی، توضیحی در خصوص معرفی چشمه اتصال و نقش و عملکرد آن در سازه خواهیم داد . کلا چشمه اتصال آن بخش از سازه می باشد که محل اتصال تیر به ستون می باشد . حال این بخش می تواند در یک سازه فولادی باشد یا در سازه بتنی . چشمه اتصال در سازه فولادی که همان محل اتصال تیر فولادی به ستون فولادی می باشد ، یک نوع اتصال گیردار و صلب بوده و لنگرهای ناشی از بارهای وارده به تیر به ستون در این ناحیه وارد می گردد و بدلیل نقش تکیه گاهی که تیرها و سقف در محل چشمه اتصال نسبت به ستون خواهند داشت لنگرهای موجود در ستون نیز به این ناحیه منتقل میگردد. 

این نیروها و تلاشها شامل برش و پیچش نیز گردیده و می توان گفت که در چشمه اتصال نیروهای برشی موجود در تیرها و ستونها نیز ماکزیمم می باشد . همچنین نیروی محوری ستون هم طبیعتاً از چشمه اتصال عبور خواهد کرد . با این توصیف می توان متوجه شد که چشمه اتصال محل تجمیع و تلاقی کلیه نیروها و تلاشهای بوجود آمده در سازه بوده و تنش‌های بوجود آمده ناشی از بارها و نیروها در چشمه های اتصال معمولا ماکزیمم می باشند . 
بنابراین چشمه اتصال نقش بسیار مهمی در عملکرد و توانایی سازه جهت مقابله با نیروهای وارده بر آن داشته و چنانچه ضعفی در چشمه اتصال وجود داشته باشد ، هرقدر که دیگر المانهای سازه قوی باشند و بتوانند نقش خود را بخوبی ایفا نمایند ، چنانچه چشمه اتصال ضعیف بوده و بخوبی طراحی و اجرا نشده باشد ، سازه نخواهد توانست در برابر بارهای وارده مخصوصاً نیروی زلزله مقاومت نماید . 
البته مجددا یادآوری می گردد که اهمیت چشمه اتصال در خصوص اتصالات گیردار و صلب می باشد و شامل اتصالات ساده و مفصلی اسکلت فولادی نمی شود . حال چنانچه این چشمه اتصال دارای ضعف چه در طراحی و چه در اجرا باشد بدلیل اهمیت بالای آن باید بهسازی و تقویت گردد و به هیچ‌وجه قابل اغماض نمی باشد . 

مقاله پیشنهادی:مقاوم سازی ساختمان

تفاوت مقاوم سازی و تقویت چشمه اتصال سازه های بتنی با فولادی

بحث مقاوم سازی و تقویت چشمه اتصال در سازه فولادی با بتنی بسیار متفاوت بوده و علت تقویت چشمه اتصال نیز در روش تقویت آن اهمیت دارد . در بحث سازه های فولادی و مقاوم سازی و تقویت چشمه اتصال مربوطه بیشتر به ورقهای پیوستگی مرتبط بوده و بیشتر عدم اجرای ورق پیوستگی و یا ضعف موجود در اجرای آن باعث مقاوم سازی و تقویت آن می باشد. 
اما برعکس چشمه های اتصال در سازه های بتنی مشکلات متعددی دارند . بطور مثال ضعیف بودن مقاومت فشاری بتن موجود در چشمه اتصال می تواند عامل بسیار مهمی در نیاز به تقویت و مقاوم سازی آن باشد . همچنین عدم اجرای خاموت های ویژه ستون در داخل چشمه اتصال و یا عدم اجرای صحیح طول گیرداری و خم میل‌گردهای طولی تیرها می تواند عاملی جهت تقویت و مقاوم سازی چشمه اتصال در سازه های بتنی باشد . جهت تقویت و مقاوم سازی چشمه های اتصال در سازه های فولادی همانطور که گفته شد عمده ترین عامل عدم اجرای ورقهای فولادی پیوستگی و یا ضعف در اجرای صحیح آن می باشد. جهت رفع معضل فوق و تامین ورقهای پیوستگی اجرا نشده می توان با طراحی و تعبیه ورقهایی قیچی شکل در بخش خارجی ستون ، چشمه اتصال فوق را مقاوم سازی و تقویت نمود. 
البته این موضوع در خصوص ستونهای مربع شکل و اصطلاحاً باکس شکل که دسترسی به داخل قوطی فولادی چشمه اتصال امکان ندارد مصداق داشته و چنانچه ستون فلزی مورد بررسی بصورت H باشد بدلیل امکان دسترسی به جان ستون و بسته نبودن چشمه اتصال براحتی می توان ورق پیوستگی اجرا نشده را نصب نموده  یا ضعف موجود در ورق پیوستگی را رفع نمود.

مقاله پیشنهادی:تقویت فونداسیون 


اما مقاوم سازی و تقویت چشمه اتصال در یک سازه بتنی بسیار متفاوت می باشد. چنانچه ضعف موجود در چشمه اتصال ناشی از مقاومت پایین بتن باشد و مقاومت فشاری خواسته شده تفاوت بسیار زیادی با مقاومت موجود نداشته باشد, می توان با استفاده از الیاف FRP و در نظر گرفتن متد مناسب چشمه اتصال را تقویت نمود.  
بدین منظور تیرها و ستونهای منتهی به چشمه اتصال فوق به طول تقریبی ۱ متر می بایست با الیاف FRP تقویت گردد . این تقویت هم باید در راستای طولی و هم بصورت دور پیچ صورت گیرد . چنانچه مقاومت فشاری بتن در چشمه اتصال بسیار پایین باشد ، احتمال دارد که استفاده از الیاف FRP جوابگو نباشد . 
بدین منظور باید از روشهای دیگری جهت تقویت و مقاوم سازی چشمه اتصال فوق مانند ژاکت فولادی استفاده نمود . کلا بنظر نگارنده استفاده از ژاکت فولادی جهت تقویت و مقاوم سازی چشمه های اتصال بتنی بسیار بهتر و کارآمدتر می باشد . در خصوص چشمه های اتصال با مقاومت فشاری بتن بسیار پایین تخلیه بتن ناحیه مذکور نیز توصیه میگردد و می تواند یکی از روش های مقاوم سازی و تقویت چشمه اتصال باشد .
 البته این روش بسیار خطرناک بوده و متناسب با تعداد طبقات سازه قرار گرفته بر روی چشمه اتصال فوق و میزان میل‌گردهای بکار رفته در تیرها و ستونها در چشمه اتصال و وجود یا عدم وجود خاموت های ویژه داخل چشمه اتصال در انتخاب این روش موثر می باشد. 
در خصوص تقویت و مقاوم سازی چشمه های اتصال بتنی بدلیل عدم اجرای خاموت های ویژه در ناحیه چشم اتصال ، استفاده از الیاف FRP موثر بوده و با روش دورپیچ کردن الیاف FRP و محصور کردن چشمه اتصال می توان آنرا تقویت نمود . چنانچه نیاز به تقویت و مقاوم سازی چشمه اتصال به دلیل عدم تامین طول گیرداری و یا قلاب مهار میل‌گردهای طولی تیرها در چشمه اتصال باشد . می توان با کاشت میلگرد و یا رادهای فولادی و نصب ورقهای فولادی در وجوه چشمه اتصال معضل بوجود آمده را رفع نمود . 

سخن پایانی در مورد مقاوم سازی و تقویت چشمه اتصال سازه های بتنی

مقاوم سازی و تقویت چشمه اتصال سازه های بتنی، بدلیل اینکه در کشور ما اکثر ساختمانهایی که ساخته می شوند به یکدیگر چسبیده بوده و فقط با درز انقطاع از هم فاصله دارند ، تقویت و مقاوم سازی چشمه های اتصالی که در مجاورت ملک همسایه وجود دارد بسیار مشکل بوده و بدلیل عدم دسترسی به وجه مجاور درز انقطاع نیاز به طراحی خاص و صرف تمهیدات ویژه ای می باشد و اینگونه چشمه های اتصال را نمی توان براحتی تقویت و مقاوم سازی نمود .

Add comment

Submit

About Us

 In our country, retrofitting companies have recently emerged and by gathering experienced engineers and technicians in this field, they have started designing and implementing retrofitting of structures and buildings in the country. 

Services

Copyright © 2023 Ariantiss.com All right reserved

Website design and SEO services by Seohama team – Web hosting by Sarverhama