چسب کاشت میلگرد یا کاشت آرماتور چیست؟

چسب کاشت میلگرد یا کاشت آرماتور چیست؟
| آرین تیس

میلگرد یکی از اجزای اصلی سازه ای برای مسلح کردن بتن است که اصولا وظیفه ی تامین مقاومت کششی را بر عهده دارد . از دیگر کاربرد های میلگرد به دوخت اجزای سازه ای جدید به سازه ی موجود قبلی می توان اشاره کرد.

یکی از کاربردهای مهم مربوط به میلگرد ، بحث کاشت میلگرد در فونداسیون است . کاشت میلگرد در فونداسیون معمولا برای رسیدن به یکی از اهداف زیر در پروژه صورت می گیرد :

1 – اصلاح ابعاد فونداسیون

2 – اجرای ستون جدید بر روی فونداسیون موجود

3 – الحاق فونداسیون سازه ای جدید بر روی فونداسیون موجود

4 – افزایش ارتفاع فونداسیون جهت باربری بهتر

روش کاشت میلگرد و محل قرارگیری آن بسته به نوع نیاز در سازه ( به جهت برشی یا کششی بودن ) توسط کارشناسان مربوطه تعیین می شود . در روش حفر به وسیله ی دستگاه کرگیر میزان باربری پی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد ؛ به همین جهت روش دریلینگ پیشنهاد می شود.

کاشت میلگرد در ستون علاوه بر تامین مقاومت کششی ، با هدف اجرای امتداد ستون نیز صورت می گیرد . در حاضر چسب کاشت میلگرد در بتن انواع متفاوتی دارد که دارای مشخصات فنی و ترکیبات شیمیایی متفاوتی می باشند.

چسب کاشت میلگرد در سطوح عمودی و افقی قابل استفاده می باشد و در بسیاری از پروژه های معتبر مورد استفاده قرار می گیرد . تزریق چسب کاشت میلگرد و ملات اتصال دهنده به میزان دو سوم عمق سوراخ انجام می شود.

همچنین از کاربردهای غیر سازه ای کاشت میلگرد در بتن می توان به نصب تجهیزات و آویز های تاسیساتی به المان های بتنی موجود اشاره کرد . انواع چسب کاشت میلگرد و آرماتور در بتن به  سه دسته تقسیم می شود :

1 – چسب های رزین دو جزئی

2 – چسب های رزینی سه جزئی

3 – چسب های کاشت آرماتور پایه سیمانی

 

کاربرد چسب کاشت میلگرد 

 

یک چسب کاشت میلگرد خوب چسبی است که هم برای سطوح عمودی و هم سطوح افقی قابل استفاده باشد ، طول عمر بالا ، تاریخ مصرف کافی ، قابل استفاده و عمل آوری در هوای زیر صفر و مقاوم در برابر حرارت ناشی از آتش سوزی ، مناسب سوراخ های کر گرفته شده ، زمان گیرایی و یا کیورینگ پایین جهت اعمال بار بر روی میلگرد...

یکی از بهترین روش های تست کیفیت میلگرد کاشته شده در بتن آزمایش مقاومت کششی آرماتور می باشد . نتایج این آزمایش جاری شدن آرماتور یا میلگرد ، برآمدگی آرماتور ، قلوه کن شدن بتن و رفتار میلگرد در هنگام کشش را نشان می دهد.

چسب کاشت میلگرد یک محصول دو جزئی است که که جزء ( آ ) آن بر پایه اپوکسی اکریلات و جزء ( ب ) آن بر پایه پلی آمین است . این فرآورده باعث  می شود که میان بافت قدیمی بتن و بافت جدید آن یک رابط قوی و پر استحکام به وجود بیاید .

کاربرد چسب کاشت میلگرد :


1 – پر کردن شکاف های موجود در سقف و دیوار و کف

2 – نصب صفحات فلزی روی سطوح عمودی مثل سقف و دیوار

3 – کاشت بولت و میلگرد روی سطوح عمودی و افقی

مزایای چسب کاشت میلگرد :


1 – اجرای سریع و آسان

2 – بدون نیاز به استفاده از حلال

3 – خاصیت چسبندگی خیلی خوب

4 – از عوامل جوی و محیطی تاثیری نمی پذیرد

قبل از استفاده از چسب کاشت میلگرد باید سطح مورد نظر را کاملا از چربی و رطوبت و گرد و غبار پاک کرد سپس دو جزء آ و ب را با نسبت محاسبه شده داخل یک ظرف با دور پایین همزن برقی به مدت 2 دقیقه مخلوط کرد .

شرایط نگهداری از چسب کاشت میلگرد به گونه ایست که حتما باید در مکان سرپوشیده و به دور از بارندگی و تابش مستقیم خورشید باشد . استحکام فشاری چسب کاشت میلگرد 109 مگا پاسکال ، استحکام کششی 90 مگا پاسکال ، استحکام خمشی 84 مگاپاسکال ، مقاومت چسبندگی 81 مگا پاسکال ، استحکام حرارتی 85 درجه سانتی گراد و مقاومت به ضربه آن 8/7 کیلوگرم بر متر است.

چسب کاشت میلگرد یک جایگزین برای سیمان است که چسبندگی بسیار زیادتری نسبت به سیمان دارد اما قیمت آن گران تر است . از آنجایی که این چسب ها قدرت گیرش فوق العاده زیادی به سطح بتن و فولاد دارند نمی توان آن ها را به صورت ترکیب کامل بسته بندی و حمل نمود .

 

مزایای چسب کاشت میلگرد

 

چسب کاشت میلگرد از نظر بسته بندی دو نوع می باشد :


1. بسته بندی تزریق به روش گان
2. بسته بندی حجمی و کیلوگرمی


برای اجرای کاشت میلگرد ابتدا می بایست سایز میلگرد توسط مهندس طراح مشخص شود و همچنین قبل از کاشت می بایست عمق کاشت و نوع و برند چسب کاشت میلگرد انتخاب شود . برای کاشت بولت در سازه های سنگین ، شرکت های معتبر تولید کننده ی این چسب ها نرم افزارهای مخصوص طراحی کاشت ارائه و استفاده می کنند . لازم به ذکر است که هر شرکت نرم افزارش بر اساس میزان چسبندگی و قدرت چسب کاشت خود آن شرکت طراحی شده و خروجی اش برای استفاده از چسب خود آن شرکت به کار می رود .

این نوع چسب از خانواده رزین های پلی استر و اپوکسی وینیل استر است . چسب های کاشت کپسولی به صورت دو جزئی ارائه می شود ؛ این چسب ها برای بولت های مخصوص سر مهره دار استفاده می شود .از آن جایی که این چسب ها درون کپسول های شفاف و شیشه ای تعبیه می شوند ، به آن ها چسب کاشت بولت شیشه ای و پیچشی نیز گفته می شود .

برای کاشت در سطوح بتنی و چوبی و سنگی از چسب کاشت تدریجی استفاده می شود.این چسب نسبت به انواع دیگر چسب ها قیمت تمام شده ی بیشتری دارد چرا که سهولت اجرایی بالا و خطای پایین و کیفیت بسیار بالایی را داراست .

چسب کاشت از نوع حجمی نیز معمولا به منظور کاشت آرماتور و بولت ها در بتن مسلح طراحی شده است ؛ گاهی به جهت اشتباهات محاسباتی و یا تغییر پارامترهای نقشه ای از کاشت آرماتور در فونداسیون استفاده می شود .

اگر برای کاشت میلگرد بخواهیم از مواد پایه سیمانی استفاده کنیم ابتدا حفره ای به قطر 55 میلی متر بزرگتر از قطر میلگرد ایجاد می کنیم ، سپس بعد از تمیزکاری و پاک شدن از گرد و غبار ، دو سوم از حجم حفره را با ملات حاوی روان ساز و منبسط شونده پر کرده و سپس آرماتور را توسط یک جک به داخل حفره هدایت می کنیم .

و اگر بخواهیم از مهار مکانیکی استفاده کنیم ، ابتدا حفره ای به قطر 2 میلیمتر بزرگتر از میلگرد ایجاد می کنیم و میلگرد را همراه با مهار مکانیکی داخل حفره جای گذاری می کنیم ؛ پیچ آرماتور را چرخانده و پره های انتهای آن را باز می شود و به دیواره ی حفره می چسبد .

چسب کاشت به طور کلی علاوه بر کاشت میلگرد و آرماتور برای نصب نوار و ورق های مختلف نظیر لمینیت FRP بر روی سطوح افقی و عمودی مناسب است . از این چسب ها همچنین برای کاشت میله های فولادی و نصب ورق های فولادی نیز استفاده می شود. ساختار چسب IEATM  منجر می شود که این چسب به هنگام سخت شدن فاقد جمع شدگی باشد و علاوه بر اتصال بسیار عالی به مصالح ساختمانی قابلیت بارگذاری بالایی را داشته باشد .

شکل ظاهری این چسب مانند یک خمیر طوسی رنگ می باشد که جزء A آن سفید و جزء B آن طوسی رنگ است ، نسبت اختلاط آن  A : B = 2 : 1 می باشد و سخت شدن نهایی آن 3 روز در دمای اتاق طول می کشد ؛ زمان کارایی آن نیز 25 دقیقه در دمای اتاق می باشد .

انکر شیمیایی چیست ؟


چسب های کاشت قدرتمند ترین نوع از انکرهای شیمیایی هستند که برای کاربردهای گوناگونی از جمله کاشت راد یا میلگرد قابل استفاده هستند . به هنگام ترک خوردن سطح بتن و آجر ، نه تنها سطح بستر آسیب می بیند بلکه بست ایجاد شده دیگر توانایی و کارایی لازم را ندارد و در اینجاست که استفاده از انکرهای شیمیایی توصیه می شود .

 

انکر شیمیایی چیست 

 

انکرهای شیمیایی در صنعت با عناوین متفاوتی از جمله چسب ، چسب کاشت ، چسب دو فاز و خمیر کاشت شناخته می شوند . انکر های شیمیایی در مقایسه با انکرهای مکانیکی انعطاف پذیری بیشتری دارند .

انکرهای شیمیایی از دو بخش چسب و سخت کننده تشکیل شده اند که از لحاظ ماده ی پایه به گروه های مختلفی تقسیم می شوند . انکرهای شیمیایی نسبت به انکرهای مکانیکی دارای برتری می باشند از این جهت که اگر بارهای وارده طبق شرایط پروژه خیلی زیاد باشد ، انکرهای مکانیکی پاسخگو نیستند و از انکرهای شیمیایی استفاده می شود .

انکرهای مکانیکی به دلیل نوع عملکرد انبساط باعث ایجاد تنش در بتن می شوند و این موضوع متاسفانه موجب محدودیت در فاصله ی انکر از لبه ی آزاد بتن و فاصله ی مجاز انکرها از هم می شود که درصورت استفاده از انکرهای شیمیایی به جهت مکانیزم عملکرد بر مبنای چسبندگی به جداره های بتنی و عدم تنش وارده به بتن این محدودیت به حداقل می رسد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت آرین تیس مراجعه نمایید.

نوشتن دیدگاه

ارسال

تمامی حقوق متعلق به آرین تیس می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما