مقاوم سازی خاک زیر پی

مقاوم سازی خاک زیر پی
| آرین تیس

بارهاي ساختمان از طريق شالوده به خاك زير آن يعني پي منتقل مي شوند. از اين رو نقش شالوده و پي در ايمني ساختمان مهم مي باشد.هر تغییری در ساختار و ابعاد پی، شامل مقاوم سازی فونداسون می شود. مقاوم سازی عموما در شرایط محدود شده و نامساعد انجام می شود، در نتیجه مشکلات و پیچیدگی های خاص خود را دارد.

امروزه با توجه به شرایط لایه بندی تحت الارضی خاک و میزان بار وارده در زیر پی، با توجه به تعداد طبقات ساختمان ها در پروژه های حاضر، مناسب ترین روش ها جهت حل مشکل ظرفیت باربری و نشست و کاهش پتانسیل روانگرایی، مصرف از روش های بهسازی خاک می باشد که موجب به پایداری گودبرداری های مجاورت آن می گردد. به همین علت در این وضعیت یکی از روش های بهسازی پایداری خاک مسلح شده به وسیله ی شمع های بتنی می باشد. خاک مسلح شده به وسیله شمع های بتنی، خاکی می باشد که توسط شمع های مدفون شده در خاک نرم، به منظور کنترل پایداری اولیه و نشست مسلح می شود.

مقاوم سازی سازه ها از مهم ترین و حیاتی ترین بخش های ساخت و ساز است. برای این که بارهاي ساختمان از طريق پایه به خاك زير آن يعني پي منتقل مي شود. به خاطر همین پایه و پي  نقش  مهم و اساسی در ايمني ساختمان دارد. هر تغییری در ساختار و ابعاد پی، شامل مقاوم سازی مصالح ساختمانی است. وقتی پس از ساخت سازه متوجه ی ضعف در کیفیت پی ساختمان شوید باید قبل از این که ساخت و ساز را شروع کنید،‌ مقاوم سازی خاک زیر پی   را انجام دهید، آن هم در این شرایط که احتمال بروز ز لزله در اکثر نقاط کشور است . وجود خاک رس بیش از حد انتظار یا خشکی غیر طبیعی خاک زیر پی و عواملی از این دست نشان دهنده ی کیفیت پایین خاک زیر پی ساختمان است

* پی سازی:


یکی از مراحل بسیار مهم  و حیاتی در اجرای ساختمان پی سازی آن است و در مراحل اولیه ساختمان سازی، پی سازی انجام خواهد شد. وظیفه ی ساختمان انتقال نیرو از ستون ها به زمین است. بین پی و فونداسیون تفاوتی وجود دارد از جمله این که پی سازه به خاک زیر فونداسیون گفته می شود و خود فونداسیون همان تشکیلات و قطعه های بتن آرمه ایی است (همان مصالح ساختمان)که روی خاک قرار می گیرد.

روش های مقاوم سازی خاک زیر ساختمان*


مقاوم سازی خاک زیر پی یکی از مسائل مهمی است که مهندسان باید به آن توجه بسیاری داشته باشند. راهکاری ها و روش های مختلفی برای مقاوم سازی خاک زیر پی ساختمان  وجود دارد که تمامی آنها بهبود خاصیت های مکانیکی خاک را در پی دارند. در ادامه به توضیح چند نمونه از  تقویت کننده های خاک زیر پی سازه اشاره می کنیم.

- مقاوم سازی و تقویت خاک به وسیله مصالح سخت

- مقاوم سازی خاک زیر پی با افزودن souple 

- مقاوم سازی خاک با فشرده سازی.

- مقاوم سازی خاک زیر پی با استفاده از روش های نوین مانند روش frp

1- مقاوم سازی خاک زیر پی با مصالح


در این روش از مقاوم سازی خاک زیر پی،  برای تقویت خاک قسمتی که قرار است ساختمان ساخته شود ستون هایی  کار گذاشته می شود که در آنها از ملات یا بتن استفاده شده. این موارد سبب ایجاد موانع یا سدهایی می شو تا تنش های موجود کمتر به خاک زیر پی منتقل شوند.  به این نوع تقویت کننده ها از ملات ، بتن یا رزین ستون به شکل عمود (قطر ۲۵۰ ت ۶۰۰) شکل می دهند.

مقاوم سازی خاک زیر پی با مصالح 

- مقاوم سازی خاک زیر پی با افزودن souple 


با افزودن souple به  شن یا ماسه تحت عنوان مقاوم سازی خاک زیر پی اقدام می شود . مقاوم سازی خاک زیر پی به این روش سبب بهبود ویژگی های خاک (از جمله مقاومت خاک در تحمل فشار بیشتر ، فشردگی کمتر خاک زیر پی و...) می شود. 

- مقاوم سازی خاک زیر پی با  فشرده سازی (متعادل سازی جرم خاک )


مقاوم سازی خاک زیر پی به روش فشرده سازی خاک و بهبود جرم آن اصولا در خاک های دانه ای تاثیر می گذارد و از طریق کاهش فضای بین دانه های خاک زیر پی ساختمان را تقویت می کند.

- مقاوم سازی خاک زیر پی با استفاده از روش های نوین مانند روش frp


یکی از روش های تقویت، اعمال نیروی پیش تنیدگی به مقطع است. امروزه میلگرد های frp به شکل قابل توجه ای جایگزین دیگر ابزار مقاوم سازی از جمله میلگردهای فولادی و سخت شده است. میلگرد های frp بر روی ستون بتن آرمه حالت های شکل پذیری و استفاده از مواد بتنی کمتری در سازه ها را ایجاد می کند

. مواد و مصالح frp با قرار گیری در دیواره ها و ستون های ساختمان ها توانسته گستردگی و مقاومت را هر روزه افزایش داده تا عمر و دوام یک سازه دو چندان شود. همچنین بررسی اثرات frp بر روی ستون بتن آرمه، این گستردگی را به وجود آورده تا مهندسان ساختمان سازی امروزه از این روش جدید به طور متداول استفاده کنند. مواد و میلگرد frp حالت شکل پذیری بالایی نیز دارد و به راحتی می تواند در درون ستون ها جا بگیرد.راهکارهای دیگری نیز برای مقاوم سازی پی و فونداسیون همچون افزایش ابعاد پی ، افزایش شناژ ، افزایش مقاومت شمع های موجود نیز وجود دارد.

*زیر سازی فونداسیون:


زیر سازی فونداسیون یک مبحث مهم قبل از اجرای فونداسیون است و زیر سازی آن می توان به رگلاژ کردن زمین و اجرای بتن مگر زیر فونداسیون پرداخت.

* اجرای فونداسیون روی زمین:


نمی توان فونداسیون را بر روی زمین اجرا کرد، دلیل این امر این است که برای اجرای فونداسیون باید گود برداری انجام شود و پس از رسیدن به خاک سفت ( سنگ بستر ) می توان فونداسیون را اجرا کرد. لایه هایی از خاک که در بالای سنگ بستر قرار دارند مقاومت لازم را ندارند به همین دلیل برای ساخت فونداسیون سازه باید به خاک سخت رسید تا از مقاومت کافی بهره مند باشد.

 اجرای فونداسیون روی زمین

فونداسیون بتنی


به دلیل مقاومت بتن، فونداسیون بتنی را بهترین نوع فونداسیون شمرذده می شود. زیرسازی فونداسیون در این روش نیز باید به شکل خاص خود صورت گیرد. زاویه پخش بار در این فونداسیون بین ۳۰ تا ۴۵ درجه می باشد. می توان این نوع فونداسیون را برای جلوگیری از مصرف بتن به شکل پلکانی یا هرم ناقص درست نمود.

برای شروع کار این فونداسیون، باید به اندازه ۱۰ سانتی متر بتن مگر ریخته شود. سطح خاک و بتن به این ترتیب از هم جدا می شوند و سطح پی برای بتن ریزی اصلی تراز می شود. بعد روی بتن مگر درون پی با تخته قالب بندی می گردد.

* راهکارهای بهسازی پی


با توجه به نوع ضعف موجود در پی ، راهکارهای مختلفی برای مقاوم سازی شالوده وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

- افزایش ابعاد پی
-ا فزایش شناژ به پی موجود
- مقاوم سازی شالوده با کابل های پیش تنیده
- افزایش مقاومت شمع های موجود

مراحل مختلف عملیات بهسازی پی

  1. مرحله اقدامات اولیه شامل بازدید و معاینه ، ارزیابی ، جمع آوری اطلاعات ، تصمیم گیری مرحله اول
  2. مرحله تقویم و تشخیص شامل تکمیل اطلاعات ، بررسی و تشخیص علل نارسایی ها ، تجدید نظر در تصمیمات مرحله اول
  3. مرحله چاره جویی شامل تعیین نوع بهسازی ، انتخاب مصالح و روش بهسازی
  4. مرحله باز طراحی شامل تهیه نقشه ها و دستور العمل های اجرایی و دفترچه مشخصات فنی ویژه عملیات بهسازی
  5. مرحله درمان شامل تهیه برنامه زمان بندی ، شروع عملیات اجرایی ، تغییرات متناسب با اطلاعات جمع آوری شده در حین عملیات بهسازی


مقاوم سازی خاک زیر پی با افزودن souple


جهت دستیابی به خاک الاستیک که دارای سختی زیادی در برابر برش می باشد از طریق افزودن souple به روی شن یا ماسه تحت عنوان مقاوم سازی خاک زیر پی اقدام باید کرد. مقاوم سازی خاک زیر پی به این طریق سبب بهبود ویژگی های خاک (از جمله مقاومت خاک در تحمل فشار بیشتر ، فشردگی کمتر خاک زیر پی و…) می شود .

انواع راهکارهای رفع عیوب فونداسیون


برای رفع موارد عیوب پی می توان از راهکارهای مختلفی به صورت مجزا و یا در ترکیب با یکدیگر استفاده داشت ؛ به عبارتی تقویت و مقاوم سازی فونداسیون را می توان به کمک یکی از روش های زیر انجام دهید :

۱-تقویت فونداسیون موجود ( بهسازی سازه ای )
۲-بهبود شرایط پی (بهسازی ژئو تکنیکی )
۳-کاهش بار وارد بر فونداسیون از طریق سبک کردن ساختمان یا افزایش عناصر مقاوم جانبی

مقاوم سازی پی شامل تقویت فونداسیون ضعیف و یا احداث شالوده جدید است، ولی در بعضی از موارد لازمست شرایط خاک زیر (پی) را بهبود بخشید .

رفع عیوب فونداسیون

* تقویت فونداسیون بعد از ساخت:


تقویت فونداسیون سازه بعد از ساخت آن ممکن است در موارد خاصی انجام شود و برای آن راه کار های متفاوتی وجود دارد. از جمله راه کار های مناسب برای مقاوم سازی فونداسیون بعد از ساخت : افزایش ابعاد و اندازه فونداسیون، مقاوم سازی فونداسیون با استفاده از روش frp  و تقویت فونداسیون با استفاده از کابل های پیش تنیده  است.

 

نوشتن دیدگاه

ارسال

تمامی حقوق متعلق به آرین تیس می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما