برآورد هزینه مقاوم سازی ساختمان

برآورد هزینه مقاوم سازی ساختمان
| آرین تیس

مقاوم سازی در مهندسی عمران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به صورت اختصاصی به معنای بالا بردن مقاومت یک سازه یا ساختمان در برابر نیرو های وارده می باشد. امروزه از واژه مقاوم سازی ساختمان بیشتر در توصیف نیروی زلزله استفاده می شود. زلزله به عنوان مهم ترین عامل ویرانی سازه ها، همواره مورد توجه بشر بوده است و کارشناسان  تاکنون در پی درک ماهیت و شناخت عوامل بروز آن و نحوه تاثیر آن به ساختمان ها بوده اند. وقوع هر زلزله بسان آزمایشی برای دانشمندان و مهندسان است تا آنچه تجربه و تصور کرده اند مورد بررسی و رد یا تایید قرار دهند.

مقاوم سازی ساختمان ها شیوه های مختلفی دارد و بیشتر مهندسان در پی آن هستند که به جای تخریب سازه و ساخت دوباره یک سازه ( که هزینه بسیاری را شامل می شود )، به مقاوم سازی سازه ها بپردازند که بسیار مقرون به صرفه تر از تخریب و ساخت می باشد. برای تخریب و ساخت یک سازه هزینه های ساخت شامل موارد زیر می باشد :

 

  • هزینه تخریب که شامل هزینه کارگر ها و استفاده از ابزار آلات مخصوص و ... می شود

 

  • هزینه تسطیح زمین و ساخت پی در آن ( در این قسمت نیز هزینه ابزار آلات نیز محاسبه می شود )

 

  • هزینه کار کارگران و هزینه مصالح مورد نیاز برای ساخت سازه 

 

  • هزینه ایی که در قبال کار مهندس پرداخت خواهد شد و ... 

 

اما برای مقاوم سازی بسیاری از موارد ذکر شده حذف خواهد شد و به همین دلیل است که هزینه مقاوم سازی ساختمان اغلب از هزینه تخریب و ساخت مجدد سازه بسیار کم تر خواهد بود.

 

علل اصلی مقاوم سازی

  • اشتباهات و مشکلات طراحی
  • اشتباهات و مشکلات اجرایی
  • افزایش عمر مفید بهره برداری
  • تغییر در استانداردها و آیین نامه ها
  • تغییر کاربری سازه
  • افزایش طبقات و بار وارده   

 

در موارد دیگر، سازه در شرایط موجود مشکلی نداشته و شرایط جدید بهره برداری ایجاب می کند که تغییراتی از منظر باربری در سازه ایجاد گردد. به طور مثال سازه در زمانی طراحی و اجرا می گردد و پس از چند سال تغییراتی در آیین نامه طراحی مانند آیین نامه 2800 داده می شود که نیازمند اصلاح سازه می باشد. و یا ما سازه ایی داریم که اکنون عمر مفید آن اتمام یافته و یا در شرف اتمام است و ما تصمیم داریم چند سال دیگر از سازه بهره برداری نماییم.  همچنین ممکن است ما سازه و ساختمان داشته باشیم که طرح و اجرای ان براساس ساختمان مسکونی انجام شده باشد و در آینده ما تصمیم بگیریم از آن کاربری آموزشی و یا اداری داشته باشیم.

 

در خصوص گزینه آخر می توان ساختمانی را متصور شد که چند سال پس از احداث بنا به تغییرات قوانین و یا توجیهات اقتصادی تصمیم گرفته می شود طبقاتی به سازه اضافه گردد که قبلا پیش بینی نشده است.در این گونه موارد با نظر مهندس ناظر ساختمان یا مهندس ناظر سازمان نظام مهندسی ساختمان یا مهندس ناظر شهرداری و یا مهندس محاسب و با توجه به ماده 35 قانون نظام مهندسی ساختمان الزام به مقاوم سازی برای سازه مطرح می شود.در این حالت کارفرما ابتدا با شرکت های مقاوم سازی دارای صلاحیت از سازمان نظام مهندسی ساختمان  و سازمان مدیریت تماس گرفته و مشکلات خود را با این شرکت ها در میان می گذارند.

 

عوامل موثر در مقاوم سازی ساختمان :


مقاوم سازی در ساختمان‌ ها یا سازه ها بستگی به عوامل مختلفی دارد به عنوان مثال :

ممکن است که قسمتی از ساختمان و یا بنای شما احتیاج به مقاوم سازی داشته باشد و یا کل مجتمع و ساختمان تان احتیاج به مقاوم سازی داشته باشد، به همین دلیل برآورد هزینه‌ ها با یک دیگر بسیار متفاوت خواهد بود. مهندسی شدن هزینه‌ها و متره و برآورد دقیق و یا تقریبی نقدینگی بر عهده عوامل پروژه خواهد بود که با محاسبه دقیق تمام نقاط به درستی هزینه ‌ای صحیح را برایتان رقم خواهند زد.

 

هزینه در فرایند مقاوم سازی  سازه های بتنی یکی از مهم ترین و اصلی ترین ارکان به حساب خواهد آمد. امروزه به دلیل بالا رفتن هزینه ‌های ساخت و ساز قبل از شروع عملیات هزینه ‌ها به درستی محاسبه شده و در صورت لزوم شروع به انجام فعالیت مقاوم سازی می ‌کنند که در ادامه مطالب در رابطه با روش‌های مقاوم سازی و برآورد هزینه‌ های آن‌ها بیشتر برایتان به گفتگو خواهیم پرداخت. لازم است بدانید که برآورد هزینه مقاوم سازی با توجه به مقیاس به دو دسته بسیار مهم تقسیم خواهد شد که عبارت‌اند:

 

  • از قیمت هزینه مصرفی برای مصالح ساختمانی.

 

  • هزینه انجام کار توسط مهندسین.

 

در ادامه این مقاله، محاسبه دقیق‌ تر روش ‌ها و هزینه دستمزد و مقاوم سازی را عنوان خواهیم کرد، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برآورد هزینه مقاوم سازی ساختمان با ما همراه باشید تا دانستنی ‌های بسیاری را برایتان مطرح کنیم.

 

 

export

 

از قیمت هزینه مصرفی برای مصالح ساختمانی


هزینه انجام کار توسط مهندسین


در ادامه این مقاله، محاسبه دقیق‌ تر روش ‌ها و هزینه دستمزد و مقاوم سازی را عنوان خواهیم کرد، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برآورد هزینه مقاوم سازی ساختمان با ما همراه باشید تا دانستنی ‌های بسیاری را برایتان مطرح کنیم.

 

تفاوت روش ها و راه های مقاوم سازی سازه ها


به طور کلی تقویت ساختمان های موجود در برابر زلزله بستگی به نوع ساختمان ( اسکلت فولادی، اسکلت بتنی، دیوار باربر و …) داشته و راههای به خصوصی برای هریک از انواع فوق قابل بررسی است. به طور مثال افزودن بادبند در ساختمان های فلزی خیلی ساده بوده در حالی که در ساختمان های بتنی این کار توام با مشکلات اجرایی است و افزودن دیوار برشی می تواند راهکار عملی بهتری برای ساختمان های بتنی باشد.

 

برآورد هزینه مقاوم سازی با الیاف FRP


در برآورد هزینه مقاوم سازی ساختمان هزینه ‌های زیادی مورد بررسی قرار می‌گیرند که بخش وسیعی از این هزینه‌ ها متعلق به الیاف FRP خواهد بود. الیاف اف آر پی یکی از مناسب ترین گزینه ها برای امر مقاوم سازی ساختمان ها به خصوص ساختمان های بتنی می باشد. هزینه مقاوم سازی ساختمان ها با استفاده از این الیاف تقریبا مقرون به صرفه خواهد بود و به همین دلیل است که مهندسان برای امر مقاوم سازی سازه های بتنی در ابتدا به سراغ این روش خواهند رفت. استفاده از الیاف اف آر پی به دلیل سبک بودن بار مرده سازه را آن چنان افزایش نخواهد داد و همین امر موجب شده است که روش اف آر پی یکی از مناسب ترین گزینه ها برای مناطق لرزه خیز به حساب بیاید.

 

شایان به ذکر است که این الیاف شامل چند گزینه می باشد از مهم ترین مواردی خواهد بود که در قیمت آن تأثیر بسزایی خواهند گذاشت ،این گزینه ها عبارت است از :

 

  • شرکت تولید کننده و صادر کننده الیاف اف آر پی


یکی از مسائلی که باید به آن توجه ای ویژه شود هزینه الیاف و مصالح FRP خواهد بود. این موضوع یک مسئله‌ای کاملاً طبیعی و پیش و پا افتاده است که شرکتی برای ارائه خدمات و الیاف FRP هزینه در نظر گرفته شده را با مقدار بالا تری برای فروش در بازار عرضه کند. برای ان که در هزینه مقاوم سازی ساختمان ها بتوانید صرفه جویی کنید، بهتر است که این الیاف را از شرکت های معتبری که محصولات خود را مقرون به صرفه ارائه می دهند، تهیه فرمایید.

  • کیفیت مواد مصالح و الیاف اف آر پی


مهندسان در مقاوم سازی ساختمان ها، از الیاف و مصالح استاندارد و با کیفیتی مطابق با فناوری های روز دنیا استفاده خواهند کرد. به همین دلیل هر چه کیفیت الیاف FRP بهتر باشد هزینه برآوردی برای آن ‌ها نیز گران تر خواهد بود. لازم به ذکر است که بدانید برای تهیه مواد و الیاف مقاوم سازی ساختمان شناخت و آگاهی کامل از مصالح و الیاف معمولی و با کیفیت داشته باشید.

  • جنس و نوع الیاف مورد استفاده


الیاف‌ ها انواع مختلف و گوناگونی دارند که در بازار برای فروش موجود هستند یکی از الیاف ‌های معروفی که برای مقاوم سازی ها استفاده خواهد شد، الیاف کربن می‌باشد. به همین سبب هر نوع از الیاف اف آر پی دارای دستمزد و هزینه‌ ای است که در برآورد هزینه مقاوم سازی ساختمان بسیار مهم خواهد بود. از این پس بدانید که الیافی را که انتخاب می‌کنید از نوع قیمت با سایر الیاف ‌ها متفاوت است. بعد از جنس الیاف هزینه آن نیز دومین عاملی است که آن را از سایرین متمایز خواهد کرد.

  • تکنولوژی الیاف اف آر پی


در یک راستا به طور کلی می‌توان گفت که وزن الیاف اف آر پی، یک جهته و دو جهته بودن و... در هزینه ‌ها می‌تواند تأثیر به سزایی داشته باشد. قیمت ها در همه جا به طور یکسان نخواهد بود و بسته به عوامل مختلف با یکدیگر تفاوت‌ هایی خواهند داشت.

 

شایان به ذکر می باشد که این چند مورد را می‌توان از مهم ترین عواملی دانست که در برآورد هزینه‌ های مقاوم سازی امروزه بسیار تأثیرگذار خواهند بود. در ادامه با موضوعات دیگری جهت پیگیری و برآورد هزینه‌ ها از یک دیگر آشنا خواهید شد که دانش و سطح اطلاعاتتان را در خصوص برآورد هزینه مقاوم سازی ساختمان به سطح مطلوبی خواهد رساند.

 

برآورد هزینه مقاوم سازی از طریق اجرای فرایند FRP


هنگامی که مصالح و مواد مقاوم سازی را تهیه می ‌کنید در مرحله بعد برآورد کردن هزینه مطابق با مصالح انتخابی است که سختی ‌ها و مشکلاتی را با خود به همراه خواهد داشت. مواردی که در برآورد هزینه ‌ها تأثیرگذار هستند ، بسیار حائز اهمیت خواهند بود. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید سود و زیان استفاده از این روش خواهد بود که توسط مهندسین به صورت کامل محاسبه خواهد شد. به همین سبب لازم است که هزینه دستمزد کار و قیمت مصالح و الیاف اف آر پی در مقاوم سازی ساختمان طی موارد مختلف مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.

 

توجه به این نکته نیز بسیار ضروری است که در هنگام تهیه مصالح فقط قیمت را برآورد نکنید بلکه اجرای کار، درستی و دقت ناظرین را برای اجرای فرایند نیز مورد بررسی قرار دهید. همیشه استفاده از یک مصالح عاری از کیفیت و اجرای فرایند FRP در سطح پایین مقاوم سازی کار را با چالش بسیار بزرگی روبه رو خواهد کرد. بهترین گزینه در این امر این مورد خواهد بود که کار اجرای مقاوم سازی و تهیه مصالح و الیاف اف آر پی را به متخصصین و مهندسین ناظر فرایند بسپارید تا در برآورد هزینه مقاوم سازی ساختمان و اجرای عملیات، محاسباتی دقیق و بدون اشتباهی را برایتان رقم بزنند.

 

مقاوم سازی ساختمان های قدیمی


بدون در نظر گرفتن زوال سازه، مقاوم سازی چندان پیچیده نیست. عملکرد ناقص به دلیل خطا در طراحی، حادثه و یا تغییر در بارگذاری به آسانی قابل شناسایی بوده و زمانی که زوال سازه بیشتر می‌شود، مقاوم سازی با پیچیدگی‌هایی همراه می‌گردد.برای یک سازه‌ی جدید، که به دلیل اشتباه طراحی یا ساخت نامناسب دچار مشکل است، میزان مشکل تقریبا مشخص است و عمر مورد انتظار سازه نیز به آسانی قابل بیان است.

 

در نتیجه انتخاب روش مقاوم سازی مناسب چندان دشوار نیست.برای سازه‌های قدیمی‌تر که نیاز به مقاوم سازی دارند، شرایط پیچیده‌ تر است. یک موضوع مهم عمر باقی مانده سازه است. چندان عاقلانه نیست که مثلا عمر بخشی از سازه را برای ۵۰ سال تمدید کنیم در حالی که فونداسیون آن تنها ۱۰ سال دیگر عمر خواهد کرد.

 

برای مثال یک جاده را در نظر بگیرید که قرار است برای ساخت و ساز یک پروژه به مدت ۵ سال مورد استفاده قرار بگیرد. اگر یک پل بر روی جاده موجود باید تعمیر گردد تا برای بازه زمانی کوتاهی مورد استفاده قرار بگیرد، تخریب آن و ساخت یک پل جدید از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

 

در اینجا، در صورت امکان پل باید مقاوم سازی گردد و پل تعمیر شده نیاز نیست طول عمری بیش از ۵ سال داشته باشد.با در نظر گرفتن زوال سازه، استراتژی مقاوم سازی پیچیده‌تر می‌گردد، چرا که سطح عملکرد سازه به آرامی کاهش می‌یابد ولی هنوز هم الزامات را برآورده می‌کند.

 

frp tech

 

نتیجه گیری در هزینه برآورد مقاوم سازی ساختمان


ساخت و ساز های بتنی و هم چنین ساخت سازه های فولادی و مقاوم سازی های تعمیراتی و... از گذشته تا امروزه بسیار مهم و حائز اهمیت بوده است. در نتیجه تشخیص درست در خصوص این که از چه مصالح مقاوم سازی و یا الیافی و همین‌طور اجرای کاری در مقاوم سازی استفاده شود از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

 

برای انجام پروژه ‌های بزرگ و کوچک مهندسین ناظر با توجه به دانش و تجربیاتی که دارند، باید هزینه ‌ها را مورد بررسی و تخمین قرار دهند تا قبل از اقدام به انجام کاری اطلاع دقیقی از قیمت آن ‌ها در دست خود داشته باشند. اگر می‌خواهید با هزینه‌ ای کاملاً مقرون به صرفه ،هزینه برآورد مقاوم سازی ساختمان خود را پیش ببرید بهتر است که با توجه به روش اقتصادی یعنی کارخانه‌ ها و سازمان ‌هایی که کار و فعالیتشان در این زمینه می باشد، استفاده کنید و کمک بگیرید تا با راهنمایی دقیق ‌تر هزینه‌ های برآوردی دقیق ‌تری را برایتان در نظر بگیرند و عملیات مقاوم سازی را به شیوه ‌ای کاملا درست و با آگاهی پیش ببرند. در هنگام اقدام به شروع مقاومت سازی ساختمان و ساخت و ساز ها اهمیت به این موضوع که قدم درست و محکم را از ابتدا درست و با آگاهی بردارید بسیار مهم است.

 

به صورت کلی مقاوم سازی ساختمان یکی از فرآیندهای پرهزینه است. به همین دلیل تاکید زیادی بر رعایت اصول فنی لازم در حین اجرای ساخت و ساز می گردد. با این حال گریز از اشتباهات اجرایی ناممکن است. از طرف دیگر همان طور که قبلا هم بیان شد ممکن است مقاوم سازی به دلایل مختلف دیگری مورد نیاز باشد؛ از مقاوم سازی یک المان کوچک تا مقاوم سازی کل سازه.

 

به هر حال در زمینه ساخت و ساز و عمران، مدیریت هزینه ها یکی از مهم ترین و تعیین کننده ترین عوامل است. در مقاوم سازی ساختمان ها نیز هزینه عامل تعیین کننده محسوب می شود. بنابراین هزینه مقاوم سازی ساختمان باید پیش از هرگونه عملیات اجرایی تا حد ممکن به صورت دقیق محاسبه و بهترین و مناسب ترین راه ممکن انتخاب گردد.هزینه مقاوم سازی به صورت کلی به دو عامل بستگی دارد، یکی قیمت مصالح مورداستفاده و دیگری هزینه و دستمزد اجرا.

 

شرکت مقاوم سازی در راستای بهبود کیفیت سازه و انجام هر چه بهتر کارهای ساختمانی تلاش می کند. شما می توانید با شرکت مشاور مقاوم سازی مشورت نموده تا تمامی مراحل را با دقت بیشتری به اتمام برسانید. شرکت ‌های ساختمانی با بررسی و آنالیز سازه از طریق آزمایش‌ های مربوطه جهت شناخت نقاط ضعف سازه، ارائه ‌ی مشاوره و طراحی سیستم مقاوم سازی و بازسازی متناسب با وضعیت سازه ی موجود با در نظر گرفتن محدودیت های اجرایی و اقتصادی مربوطه در پروژه های ساختمانی و صنعتی سراسر کشور اقدام به ارائه‌ی خدمات مهندسی مورد نیاز می ‌کند.

 

مزایای مقاوم سازی ساختمان های فرسوده


هر یک از روش های مقاوم سازی ساختمان های فرسوده موجب بهبود عملکرد سازه در بخشی مشخص می گردند. از جمله مزایای روش های مقاوم سازی ساختمان ، افزایش مقاومت خمشی، برشی، شکل پذیری، بهسازی عملکرد لرزه ای، افزایش سختی و ... می باشد. به طور کلی مقاوم سازی ساختمانهای قدیمی به دلیل هزینه کمتر آن نسبت به تخریب و ساخت مجدد سازه، مقرون بصرفه است. ضمن اینکه از بروز حوادثی که موجب خسارات جانی یا مالی می گردد جلوگیری می نماید.

 

بزرگ کردن مقطع

 

بزرگ کردن مقطع برای مقاوم سازی شامل اضافه کردن یک مقطع بتن مسلح به یک عضو سازه‌ای موجود به شکل پوشش است. با استفاده از روش بزرگ کردن مقطع، ستون‌ها، تیرها، دال‌ها و دیوارها می‌توانند بزرگ شوند تا سختی و ظرفیت باربری آن‌ها افزایش یابد. یک افزایش مقطع معمول، حدودا ۲ تا ۳ اینچ برای دال‌ها و ۳ تا ۵ اینچ برای تیرها و ستون‌ها می باشد.

 

تصویر زیر نشان دهنده‌ی جزئیات استفاده از افزایش مقطع برای افزایش ظرفیت باربری یک ستون است،برای مقاوم سازی با استفاده از بزرگ کردن مقطع، فولادهای برشی و خمشی به تیر بتنی اضافه شده و سپس ستون شکل نهایی را به خود گرفته و یک پوشش بتنی برای افزایش اندازه مقطع و محافظت از آرماتورها ریخته می شود.

 

 

conclusion

 

ویژگی بهترین مصالح :

·خاصیت جذب انرژی و تغییر شکل خمیری زیاد
·نسبت مقاومت به وزن بالا
·همگن بودن
·حداقل در دو جهت عمود بر هم دارای مقاومت یکسان باشد
·ایجاد اتصالات با مقاومت کامل آسان باشد
البته در کنار تمام عوامل و نکات ذکر شده تنها یک اجرای عالی و با کیفیت است که طرح خوب و مطمئنی را
ایجاد می نماید

 

نوشتن دیدگاه

ارسال

تمامی حقوق متعلق به آرین تیس می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما