FRP در صنعت ساخت و ساز

FRP در صنعت ساخت و ساز
| آرین تیس

frp در صنعت ساخت و ساز چهارمین ماده اصلی محسوب می شود. امروزه در ساخت پل ها تا بهسازی زیرساخت ها به صورت اقتصادی یکی از مصالح مهم است. در حال حاضر شرکت های معتبر اروپایی قطعه های بزرگ مربوط به زیرساخت های مهندسی مانند پل های جاده ای و ریلی، مخازن آب و مواد شیمیایی، سیلوها و برج های خنک کننده را به شکل صنعتی و کاملاً مدیریت شده می سازند. یکی از مدرن ترین مصالح برای مقاوم سازی ساختمان ها و سازه ها frp است که کاربرد بسیار گسترده ای دارد.  

 

frp

 

frp در صنعت ساخت و ساز


Frp مخفف کلمه Fiber Reinforced Polymer و به معنای پلیمرهای تقویت شده با فیبر است. Frp در صنعت ساخت و ساز با قرار گرفتن روی سطوح بتنی مانند سقف ها، ستون ها، دیوارها و تیرها موجب بالا رفتن مقاومت بتن می شود. از این الیاف در ساختمان ها با انواع کاربری مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی کاربرد دارد. از آن در تکیه گاه دستگاه ها و تأسیسات سنگین و سازه های آبی و دریایی مثل سد و کانال نیز استفاده می شود.

Frp ترکیبی از دو ماده است که قسمت اول آن ماتریس و قسمت دیگر آن الیاف است. ماتریس از بعضی مواد شیمیایی مثل رزین های اپوکسی و پی استر تشکیل می شود. این مواد برای کاهش قیمت تمام شده و بهبود خواص مکانیکی و شیمیایی فیلرها و افزودنی هایی نیز دارند.

نقش الیاف و فیبر در Frp تأمین مقاومت مکانیکی است. ماتریس نقش باربری مکانیکی ندارد و فقط باید از الیاف در برابر خوردگی، آسیب ها و عوامل محیطی محافظت کند. در Frp انتقال بار توسط ماتریس و از طریق انتقال نیروی برشی میان فیبرها انجام می شود. از کاربردهای دیگر ماتریس می توان به کنترل کمانش موضعی الیاف تحت فشار اشاره کرد.

حجم زیاد frp در صنعت ساخت و ساز الیاف است و عوامل زیادی در بهره وری این الیاف مؤثرند. از این عوامل می توان نوع الیاف، درصد مقاومت آن، نحوه قرار گرفتن الیاف و ضریب انتقال حرارت را نام برد. این عوامل در مقاومت کششی، خمشی، برشی و خستگی و مقاومت در مقابل الکتریسته تأثیر بسیاری دارند. همچنین، در قیمت تمام شده مصالح نیز مؤثرند و بر خرید و فروش آنها تأثیر می گذارند.

 

انواع frp در صنعت ساخت و ساز

 

انواع frp در صنعت ساخت و ساز


الیاف frp در صنعت ساخت و ساز به شکل های متنوعی وجود دارد که در ادامه معرفی شده اند.

 

ورقه های frp در صنعت ساخت و ساز


ورقه های frp از جنس کامپوزیت با ضخامت چند میلی متر هستند. این ورقه ها با چسب مناسب به بتن متصل می شوند. از آنها برای تعمیر و تقویت سازه های آسیب دیده استفاده می کنند. آنها از نظر شکل پذیری می توانند صفحاتی سخت و منعطف باشند. ورقه های منعطف خاصیت شکل پذیری زیادی دارند و در شعاع کم قابلیت خم شدن دارند. ورقه های سخت ضخامت زیادی دارند و شکل پذیر نیستند.

کابل، نوار، تاندون ‌های پیش تنیده frp در صنعت ساخت و ساز


کابل frp در صنعت ساخت و ساز محصولی شبیه میله های frp اما انعطاف پذیر است. از این کابل ها در سازه های کابلی و بتنی پیش تنیده در محیط های دریایی و خورنده استفاده می شود. این محصولات در اجزای پیش تنیده در مجاورت آب نیز کاربرد دارند.

 

میلگردهای frp در صنعت ساخت و ساز


میلگردهای frp در سازه های دریایی، پل ها و پارکینگ ها که در معرض عوامل مهاجم هستند استفاده می شوند. موارد استفاده از آنها به سازه هایی محدود می شود که مهم ترین مشکل آنها خوردگی و مشکلات الکترومغناطیسی است. میلگردهای فولادی رفتاری همسانگرد دارند اما این میلگردها بر بتن مؤثرند. این مصالح از خود رفتار الاستیک خطی نشان می دهند.

 

شبکه کامپوزیتی frp در صنعت ساخت و ساز


شبکه کامپوزیتی frp از برخورد میله های frp در دو یا سه جهت درست می شود. نمونه این محصول که به این شیوه ایجاد می شود برای مسلح کردن بتن مناسب است. frp که به شیوه سیستم قالبی حرارتی ساخته می شود در صنایع و کارخانجات با مواد خورنده به کار می رود.

 

شبکه کامپوزیتی frp در صنعت ساخت و ساز

 

پروفیل‌های ساختمانی frp در صنعت ساخت و ساز


frp در صنعت ساخت و ساز به شکل پروفیل نیز تولید می شود که به صورت I شکل، T شکل، نبشی و ناودانی و پالتروژن هستند. در این شیوه دسته هایی از فیبر، نخ با رشته های frp بعد از ترکیب با رزین از یک قالب گذرانده می شوند و در کنار هم قرار می گیرند و پروفیلی با مقطع ثابت ایجاد می کنند.

مهم ترین مزیت شیوه پالتروژن چند منظوره بودن آن و کاربردهای مختلف در صنایع گوناگون است. تنها با عوض کردن قالب دستگاه می شود علاوه بر کالاهایی که در صنعت ساختمان استفاده می شوند، انواع میلگردها، تسمه های ماشین آلات نساجی، ریل ها، گارد ریل، چهارچوب در و پنجره و نبشی را درست کرد.

عمر مفید و دوام این محصولات زیاد است و البته سرعت تولید آن نیز خوب است. با توجه به این که یک تیر پالتروژنی نسبت به نمونه آهنی آن قیمت بیشتری دارد، مشخصاتی مثل مقاومت زیاد در مقابل خوردگی و زلزله و دوام آن می تواند قیمت آن را توجیه کند. این محصولات پروفیلی جایگزین مناسبی برای قطعات و سازه های فولادی هستند.

 

مقاوم سازی با frp


مقاوم سازی با frp به دلیل استفاده از مواد مرکب رو به رشد است. نخستین پژوهش های صورت گرفته درباره frp به اوایل دهه 1980 باز می گردد. ولی زمین لرزه های سال 1990 و 1995 در کالیفرنیا و کوبه عوامل مهمی در پیگیری این الیاف جهت مقاوم سازی و تقویت سازه ها بوده اند.

گسترش مقاوم سازی با frp به علت ویژگی های منحصر به فردی است که این مصالح دارند. هم اکنون محققان بسیاری در جهان در حال بررسی، مطالعه و انجام آزمایش های تقویت سازه ها با کامپوزیت های frp هستند.

برای تولید کامپوزیت frp  از روش هایی مانند بافتن رشته ها به هم، فرآیند پالتروژن، تولید به روش فشرده سازی در خلأ استفاده می شود. مصالح تولیدی به روش های مختلف علاوه بر مقاوم سازی با frp در ساختمان، کاربردهای دیگری نیز دارد.

 

مقاوم سازی با frp

 

نوشتن دیدگاه

ارسال

تمامی حقوق متعلق به آرین تیس می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما