کاشت میلگرد یا کاشت بولت

کاشت میلگرد یا کاشت بولت
| آرین تیس

کاشت میلگرد یا کاشت بولت از جمله موارد پر کاربرد در امر ساخت و ساز می باشد و گستره وسیعی از اتصالات سازه ای و غیر سازه ای و هم چنین تقویت و مقاوم سازی سازه ها را در بر می گیرد. و اگر مقاوم سازی سازه به درستی اجرا شود در انتها مقاوم سازی ساختمان را در پی دارد. بولت در بتن به دلایل مختلفی به موجود می آید. دربعضی از پروژه های عمرانی به دلیل تغییر در نقشه های معماری و سازه یا به دلیل تغییرکاربری و گسترش سازه نیاز به کاشت میلگرد می باشد.

گاهی هم برای تقویت و مقاوم سازی سازه های بتنی نیاز به کاشت میلگرد در بتن می باشد. یکی از مهم ترین تحولات در ساخت و ساز سازه های بتنی قابلیت اتصال بتن جدید به قدیم و اتصال اجزا و سازه های فولادی به سازه های بتنی موجود با استفاده از روش کاشت آرماتور و بولت است. اتصال و چسب کاشت تعبیه شده بین دو المان، می‌بایست جوابگوی نیروهای وارده به دو المان را از هر لحاظ دارا باشد.

کاشت میلگرد بر اساس اصول خاصی صورت می گیرد و باید ضوابط و قواعد آن رعایت شود ، به دلیل آن که اگر کاشت میلگرد و کاشت بولت بر اساس آیین نامه آن صورت نگیرد آن گاه مقاوم سازی سازه بیهوده خواهد بود و عمل کرد سازه اصلاح نخواهد شد .

در حالت کلی کاشت میلگرد و بولت به سه روش انجام می‌شود:

  1. استفاده از مواد پایه سیمانی
  2. استفاده از چسب کاشت اپوکسی
  3. استفاده از مهار مکانیکی


کاشت آرماتور یا کاشت میلگرد از سه روش اساسی انجام می گیرد که آن را به صورت  زیر تشریح می کنیم :

  • سوراخ کاری


در ابتدا برای کاشت میلگرد یا کاشت آرماتور باید سوراخ کاری انجام شود و این سوراخ باید به اندازه قطر میلگرد طراحی شده و تعیین شده باشد تا کاشت آن به درستی صورت گیرد .

  • تمیز کردن سوراخ


این مرحله از اهمیت بسیاری بر خوردار است به دلیل آن که اگر پس سوراخ کاری داخل آن تمیز نشود مانع از چسبیدن چسب کاشت میلگرد به داخل سوراخ خواهد شد و خطر آفرین است .

  • زدن چسب کاشت آرماتور


با چسب مخصوص کاشت آرماتور باید داخل سوراخ ایجاد شده را پر کرد و این کار باید زیر نظر کارشناسان با تجربه و آموزش دیده صورت بپذیرد به دلیل آن که باید بعد از مدت کوتاهی ( مدتی که توسط چسب تعیین شده) میلگرد را به صورت دورانی در داخل سوراخ فرو کرد ، اگر در مدت تعیین شده این عمل صورت نگیرد آن گاه میلگرد به خوبی به چسب ، چسبانده نخواهد شد و عمل کاشت میلگرد بیهوده خواهد ماند و برای بهره برداری از سازه دچار خطر جدی خواهیم شد . لازم به ذکر است که این عمل را زیر نظر کارشناس های با تجربه انجام می دهیم تا عمل کاشت میلگرد به خوبی و به درستی صورت گیرد.

در واقع روش کاشت بولت و آرماتور یکی از مهم ترین و اقتصادی ترین روش‌های تقویت سازه است که امکان اصلاح نواقص اجرائی و اعمال تغییرات نقشه‌های اجرائی و یا در طرح های مقاوم سازی ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.داشتن دانش کافی طراحی و اجرای کاشت میلگرد و آرماتور در بتن از اهمیت خاصی برخوردار است. در این میان انتخاب نوع چسب کاشت میلگرد نیز جهت ایجاد اتصال هرچه بهتر بین بتن و آرماتور از اهمیت زیادی برخوردار است.

در بیشتر موارد هم چنین اجرای سیستم کاشت باید به صورتی انجام پذیرد که میلگرد مقاومت کششی بیشتری داشته باشد ، به طوری کلی می توان گفت که کاشت میلگرد  عملیاتی است مانند آرماتوربندی و بتن ریزی، به نحوی که برای تقویت، اصلاح ابعادی و یا افزودن عضوی جدید به سازه بتنی موجود بکار برده می شود. این فرایند در کلیه مقاطع بتنی با ضخامت های مختلف قابل اجرا می‌باشد.

مقاوم سازی سازه ها امروزه از اهمیت بسیاری بر خوردار هستند به دلیل آن که گاهی اوقات سازه از اهمیت بسیاری بر خوردار است که نمی توان آن را تخریب کرد یا تخریب سازه هزینه بسیاری را در بر دارد و برای آن که بتوان کاربری سازه را به صورت مقرون به صرفه تغییر داد آن را مقاوم سازی می کنند ، حال این مقاوم سازی ممکن است در برخی از المان های سازه ایی مانند ستون ها و تیر ها و هم چنین فونداسیون سازه انجام گیرد . فونداسیون سازه برای مقاوم سازی باید جزء اصلی ترین المان ها باشد .

لازم به ذکر است که برای مقاوم سازی فونداسیون سازه ها می توان از کاشت میلگرد استفاده کرد. کاشت میلگرد در فونداسیون یک روش مناسب و مقرون به صرفه برای مقاوم سازی می باشد و به همین دلیل است که امروزه در بین مهندسان توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند.

 

مراحل تکمیلی کاشت میلگرد یا کاشت بولت  

مراحل تکمیلی کاشت میلگرد یا کاشت بولت :

  • چال زنی و تمیز کردن محل چاله و سطح بتن اطراف
  • قرار دادن میلگرد + محصور کردن فضای تزریق و افزایش فشار تزریق +  ضربه و ارتعاش
  • از سیمان زودگیر استفاده می شود و دوره مراقبت را افزایش می دهیم.


موارد مورد بررسی در ترمیم سازه  و مقاوم سازی سازه  به شرح زیر می باشد:

  • قلوه کن شدن آرماتور و تخریب بتن اطراف
  • کم بودن عمق کاشت و ضعف مقاومت بتن
  • پیچش زیاد سازه به علت عدم تطابق مرکز سختی و مرکز جرم
  • عدم عمل کرد مناسب درز انقطاع
  • نبودن ستون ها در یک امتداد و غیر شاغولی بودن آن ها
  • وجود رطوبت در سوراخ حفر
  • وجود پانل های بزرگ و لزوم تقویت تیرها
  • عدم وجود ستون در محل تلاقی تیرها با توجه به طول زیاد تیرهای اصلی و عدم امکان قرار گرفتن تیر فرعی روی آن
  • کیفیت نا مطلوب چسب مصرفی
  • نیاز به تقویت ستون های اطراف تیرها


فواید  تقویت سازه با کاشت میلگرد


عملکرد خوب کاشت میلگرد در مقاوم‌ سازی سازه‌ ها سبب شده است  که روش‌ های دیگر تقویت سازه کم اهمیت‌ تر شوند. از جمله مزایای کاشت میلگرد در سازه ‌ها می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در سازه‌ هایی همانند ساختمان ‌های تجاری بزرگ یا ویلاها می ‌توان با کاشت میلگرد استوانک ‌ها و طره‌ های بتنی جدیدی ساخت که ساختمان را محکم ‌تر می ‌کنند.برای تغییر کاربری ساختمان ‌ها مثلاً از مسکونی به تجاری بهترین و مقرون به صرفه ‌ترین کار استفاده از کاشت میلگرد است؛ زیرا با این روش هم می ‌توان فضای ساخت را به‌ راحتی بدون تخریب بزرگ‌ تر کرد و هم می ‌توان طبقات جدیدی را احداث نمود.
  • در ساختمان ‌های قدیمی که دیوارها سست شده ‌اند و امکان تخریب آن ‌ها وجود دارد به راحتی می‌ توان با کاشت میلگرد از تخریب دیوارها جلوگیری نمود
  • با استفاده از روش کاشت میلگرد می ‌توان ابعاد فونداسیون‌ را در جداره‌ های داخلی و خارجی تغییر داد.
  • امکان تبدیل فونداسیون‌ منفرد به نواری و نواری به حالت گسترده با کاشت میلگرد وجود دارد
  • با استفاده از کاشت میلگرد می‌ توان بدون نیاز به تخریب و بازسازی ساختمان دیوارهای جدید ساخت و ساختمان را بزرگ کرد.
  • با استفاده از کاشت میلگرد می ‌توان دستک سازی کرده و تیرهای کنسولی را گسترش داد.


معایب کاشت میلگرد


در کنار همه فوایدی که برای مقاوم‌ سازی سازه ‌ها از روش کاشت میلگرد بیان کردیم این روش معایبی هم دارد که شامل:

  • عدم انعطاف ‌پذیری
  • تغییر در وزن سازه و در نتیجه تغییر در نیروهای طبیعی سازه ‌ای
  • مشکلات مربوط به سنگینی مصالح و حمل و نقل آن ‌ها
  • احتمال بروز خطای غیر قابل جبران هنگام اجرا
  • احتمال خوردگی و پوسیدگی در ورقه‌ های فلزی


بهترین روش برای تست کیفیت کاشت میلگرد یا کاشت بولت چیست ؟


بهترین روش برای تست کیفیت کاشت میلگرد یا کاشت بولت انجام آزمایش مقاومت کششی آرماتور در بتن ( گیرداری آرماتور در بتن ) می باشد. این آزمایش با عنوان Pull Off شناخته می شود. در ارزیابی نتایج آزمایش  توجه به موارد زیر حائزاهمیت می باشد. مقاله ای دیگر درباره مقاوم سازی با کاشت بولت را مطالعه نمایید.

عمل کرد آرماتور در هنگام کشش بیانگر صحت اجرا می باشد. نتیجه این تست می تواند منجر به جاری شدن آرماتور یا میلگرد ، برآمدن آرماتور و یا قلوه کن شدن بتن گردد. بدیهی است بهترین نتیجه گزینه نخست یعنی جاری شدن میلگرد می باشد. مود شکست Break out یا مود ترکیبی Break out و Pull out حاکم شده و این بدان معناست که مقاومت کششی مهار کمتر از مقاومت گسیختگی فولاد است. در صورت نیاز ( بویژه در صورت مطرح بودن بحث شکل پذیری ) باید عمق کاشت افزایش یابد.

شکست میلگردها یا بولت های کاشته شده در بتن (با استفاده از اپوکسی)، تحت بارهای کششی در یکی از مودهای زیر اتفاق می افتد.

گسیختگی فولاد

شکست Break out

ترکیب شکست Pry out و Break out

شکست Splitting

بولت ساختمانی چیست ؟


بولت ها به طول های مختلفی تولید می شوند و به صورت معمول انتهای بولت را به منظور افزایش درگیری خم می کنند که سبب می شود شکل ظاهری این محصول عصا مانند شود همچنین بولت ها دارای انواع مختلف با کاربردهای متفاوت  می باشند که چند نمونه از آنها را برای شما شرح میدهیم:

آی بولت


نوعی پیچ است که با داشتن یک حلقه در انتهای خود می توان یک طناب یا نوار یا زنجیره را به آن متصل کرد و برای کارهای جابجایی اجسام بسیار پرکاربرد است به دلیل شباهت آن به چشم (Eye ) به نام آی بولت نام گذاری گردید.

انکربولت:


کلمه انکر در لغت به معنای مهار، چفت، بستن به صورت محکم و یا سخت می باشد انکربولت ها یا رول بولت ها ابزاري هستند جهت فيکس نمودن و نصب ماشين ها و ابزارهای صنعتي داخل فونداسيون، همچنین در پروژه های ساختمانی به منظور نصب صفحه(plate ) های فلزی با ابعاد و ضخامت های متفاوت به سطوح ( بتن، سنگ، آجر و…) مورد استفاده قرار می گیرند.

یو بولت


پيچ يو يا U Bolt پيچى است كه به شكل U می باشد و براى اهداف خاصى كه نياز به گيرايى داشته باشند استفاده مى شود. به عنوان مثال سطوح گردى همانند لوله را به راحتى با اين پيچ مى توان نصب كرد.یوبولت ها به منظور ساپورت لوله های نفت و گاز در پایپینگ (piping) طراحی می شوند و بر اساس سایز لوله ها نامگذاری می گردند بعنوان مثال یوبولت سایز ۸″ جهت مهار لوله سایز ۸″ طراحی می گردد.

جنس و نوع بولت ساختمانی


بولت ساختمانی از انواع تجهیزات مناسب برای اتصال فونداسیون به زیر ستون ها در هنگام پی ریزی می باشد. بولت ساختمانی معمولا هم جنس میلگردها می باشد و میتواند مقاومت بسیار خوبی را از خود در برابر  زنگ زدگی و همچنین فشار وارد شده بر اثر وزن بالای سازه نشان دهد.. بولت های ساختمانی جهت نصب و همچنین فیکس نمودن پایه ستون به فونداسیون به کار گرفته میشوند و قادر هستند تا محکم ترین اتصال را ایجاد کنند

. بولت های ساختمانی نه تنها در ساخت سازه بلکه برای استحکام سازه های قدیمی نیز استفاده می شوند. سازه های قدیمی که فرسوده و آسیب دیده شده اند را با کمک بولت های ساختمانی تقویت کرده تا  بتوانند در برابر  لرزش های ناگهانی استحکام خود را حفظ کنند. از بولت های ساختمانی در مواردی برای نصب تجهیزات مرتبط با ساختمان نیز استفاده می شود.

چسب مخصوص کاشت میلگرد یا کاشت بولت


از چسب کاشت بولت و بولت هیلتی می توان برای کاشت بولت در سطوح عمودی و افقی و کاشت بولت استفاده نمود. چسب کاشت بولت و بولت هیلتی را می توان با استفاده از گان های مخصوص اعمال و اجرا نمود. چسب های کاشت بولت و بولت هیلتی در بسیاری از پروژه های معتبر کاشت بولت یا بلت استفاده شده است. برخی از موارد مصرف چسب کاشت بولت یا بولت هیلتی استفاده برای برای نصب ماشین آلات، گارد ریل ها، بیس پلیت ها، بولت ها و … می باشد.

انواع چسب کاشت میلگرد

۱ـ چسب های کاشت میلگرد بولت پایه سیمانی 
۲ـ چسب های کاشت میلگرد رزینی دو جزیی و سه جزیی

مشخصات چسب کاشت میلگرد


یک چسب کاشت میلگرد خوب دارای مشخصات فنی زیر است :


۱ـ پر کردن شکاف های موجود درسقف ، دیوارها و کف با چسب کاشت میلگرد
۲ـ میزان چسبندگی بالای چسب کاشت میلگرد به سطوح فلزی ، بتنی و سنگ
۳ـ سرعت بالای اجرای کاشت میلگرد با چسب های کاشت میلگرد
۴ـ قابلیت استفاده از چسب کاشت میلگرد در محیط های مرطوب
۵ـ عدم تاثیر پذیری چسب کاشت میلگرد از عوامل محیطی 
۶ـ امکان نصب صفحات فولادی با چسب کاشت میلگرد بر روی سطح عمودی
۷ـ امکان کاشت میلگرد ، کاشت بولت و آرماتوربندی با چسب کاشت میلگرد بروی سطح عمودی و افقی 

کاشت بولت در فوندانسیون چیست ؟


امکان کاشت بولت و بولت در بتن  یکی از تحولات ویژه و تاثیر گذار در اجرای سازه های بتنی است. نیاز به کاشت بولت و بولت در بتن به دلایل مختلفی به موجود می آید.کاشت بولت و بولت به علت تغییر مشخصات سازه ، کاشت بولت و بولت به علت نقایص اجرا، کاشت بولت و بولت به علت شرایط بهره برداری ، کاشت بولت و بولت به علت تغییرات در نقشه اجرایی ، کاشت بولت و بولت به علت راحتی اجرا و ... از جمله از دلایل کاشت بولت و بولت در بتن هستند.

کاشت میلگرد یا کاشت بولت 

 

کاشت میلگرد در فونداسیون چیست؟


می توان گفت که کاشت میلگرد در فونداسیون به منظور رادیه کردن و یا یکپارچه کردن فونداسیون موجود، افزایش ارتفاع فونداسیون به جهت باربری هرچه بهتر و یا اصلاح ابعادی فونداسیون از یک و یا چند وجه و یا موارد دیگری از این دست انجام می شود.

همان گونه که در قسمت های پیشین مقاله ذکر شده بود ، کاشت بولت در فونداسیون بسیار مناسب برای مقاوم سازی فونداسیون  است اما باید با استفاده از تمهیدات ویژه و دستگاه های مخصوص انجام شود که آسیب جدی به سازه و فونداسیون آن و هم چنین میزان باربری سازه وارد نکند ، به همین دلیل مهندسان روش بسیار مناسبی را برای این کار در نظر گرفته اند که به صورت زیر می باشد :

در واقع بهترین روش سوراخ کاری برای کاشت میلگرد در فونداسیون استفاده از سیستم دریلینگ است، حال آن که استفاده از سیستم کرگیری به دلیل برش آرماتورهای مدفون در مقطع توصیه نمی شود زیرا این فرایند می تواند خساراتی را به لحاظ باربری و ایمنی برای پروژه ایجاد کند.

قبل از هر اقدامی جهت کاشت میلگرد در فونداسیون باید با توجه به نوع باربری و در نظر گرفتن تمامی محدودیت های مربوط به کاشت میلگرد، سایز میلگرد مورد نظر برای کاشت میلگرد در فونداسیون مشخص شود، سپس عمق کاشت میلگرد نیز محاسبه شده و فرآیند اجرا صورت می‌ گیرد.

هدف از کاشت میلگرد در فونداسیون:

  1. رادیه کردن و یا یکپارچه کردن فونداسیون موجود با استفاده از کاشت میلگرد در فونداسیون
  2. افزایش ارتفاع فونداسیون به جهت باربری هرچه بهتر آن
  3. اصلاح ابعادی فونداسیون از یک و یا چند وجه در کاشت میلگرد در فونداسیون
  4. الحاق فونداسیون سازه ای جدید به فونداسیون موجود در کاشت میلگرد در فونداسیون


کاشت میلگرد در ستون چیست؟


کاشت میلگرد در ستون می تواند به منظور امتداد ستون در سازه موجود، اتصال تیر بتنی به ستون، کاشت میلگرد در ستون جهت اجرای شمشیری راه پله، اتصال المان جدید سازه ای به ستون و یا دستیابی به اهداف دیگر صورت بگیرد.

به یکی ازعوامل تاثیرگذار برای کاشت میلگرد در ستون می تواند به حداقل فاصله موجود بین میلگردها و موقعیت قرارگیری تمامی میلگردها داخل خاموت و حفظ کاور بتن و یا پوشش بتنی اشاره کرد.کاشت میلگرد در ستون به دلیل محدودیت فضای کاشت اهمیت ویژه ای دارد زیرا در صورت بروز هر گونه خطای اجرایی می‌تواند عملکرد سازه ای ستون موجود را تحت تاثیر قرار بدهد.

هدف از اجرای کاشت میلگرد در ستون می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • امتداد ستون در جهت موجود
  • اتصال پودر بتنی در ستون موجود
  • کاشت میلگرد در ستون جهت اجرای شمشیری راه پله
  • اتصال المان جدید سازه ای به ستون موجود
     
کاشت میلگرد در ستون چیست؟ 

ظرافت وحساسیت در فرآیند کاشت میلگرد یا کاشت بولت


کاشت بولت یا کاشت میلگرد بر خلاف تصور بسیاری از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. موارد زیر برخی از جنبه  های حساسیت این فرآیند را تبیین می نمایند.

1.اولین نکته در کاشت بولت یا میلگرد، عدم آسیب دیدن میلگردهای موجود در عضو بتنی قدیمی در فرآیند سوراخکاری است. متاسفانه مشاهده شده است که به منظور سهولت اجرا، از دستگاه های کرگیری به منظور سوراخ  کاری استفاده می  شود(!). این دستگاه  ها در محل تماس با میلگردهای بتن قدیمی باعث قطع آن ها و به تبع آن از دست رفتن ماهیت بتن مسلح در آن ناحیه خواهند شد.

2.عمق کاشت و فاصله کاشت ها از پارامترهای بسیار حساسی بوده که به سادگی می  توانند باعث آسیب پذیری سازه جدیدالاحداث شوند. بنابراین طراحی این پارامترها بر اساس شرایط موجود سازه نیازمند نظر کارشناسی افراد واجد شرایط می باشد.

3.چسب مورد استفاده برای کاشت میلگرد یا کاشت بولت باید دارای بالاترین کیفیت ممکن بوده تا از گسیختگی ناحیه باند و عدم حاکم شدن مود شکست Pull Out جلوگیری به عمل آید.

خدمات مهم شرکت مقاوم سازی :

  • مقاوم سازی ساختمان و بناهای قدیمی و جدید با اف ار پی
  • مقاوم سازی با ژاکت‌های پیشرفته
  • آرماتور
  • ترمیم و ساخت مجدد بتن
  • وصله آرماتور ساختمان‌ها
  • طراحی و بررسی همه جوانبی که در معرض احتمالی خطر قرار می‌گیرند
  • به کارگیری درست از افزونه

و...

این موارد از مهم‌ترین خدمات شرکت مقاوم سازی خواهد بود که با توجه به بروزترین امکانات و محصولات توانسته‌اند تا به امروز بهترین عملکرد را از خود به جای بگذارند و احتمال خرابی و آسیب‌ها را به حداقل برسانند.برای مقاوم سازی نیاز به ابزار و وسیله‌های مرتبط است که شرکت‌ها بر اساس خدمات ویژه‌ای که دارند شرایطی را مهیا و فراهم می‌کنند تا محصولات وارداتی مورد نظر توسط شرکت مقاوم سازی تهیه و عرضه شود.لازم است بدانید که این شرکت‌های مقاومتی با مشاوره و بررسی همه امور به طور گسترده بهترین خدمات مشاوره ای خود را به اشتراک می‌گذارند تا مقاوم سازی در بالاترین سطح خود توسط شرکت مشاور مقاوم سازی انجام شود.

مواد و مقاوم سازی‌های کامپوزیتی شرکت مقاوم سازی :


محصولات کامپوزیتی از نوع دیگر مواد و مصالح مقاوم سازی هستند که به سبک‌های مدرن و با توجه به دانش و کارایی بالا توسط افراد متخصص مورد استفاده قرار می‌گیرند که عبارت‌اند از:

  • الیاف‌های اف آر پی
  • میلگردها
  • رزین اپوکسی مقاوم سازی
  • بتن الیافی
  • چسب‌های کاشت میلگرد
  • جداگر و میراگر
  • ابزار و محصولات مقاوم برای ساخت و ترمیم پل‌ها
  • پلی پرولین

و...

این دسته از محصولات را می‌توان بخشی از مواد مقاومتی کامپوزیتی دانست که توسط شرکت مقاوم سازی ارائه می‌شود.

نوشتن دیدگاه

ارسال

تمامی حقوق متعلق به آرین تیس می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما